Według resortu cyfryzacji w 2020 roku każdego dnia około 11 tysięcy osób zakładało profil zaufany.
Według resortu cyfryzacji w 2020 roku każdego dnia około 11 tysięcy osób zakładało profil zaufany. Z pewnością wpływ na to miała panująca pandemia i konieczność załatwiania spraw urzędowych przez internet, ale tendencja ta utrzymuje się i coraz więcej Polaków decyduje się na jego założenie. Dlaczego warto to zrobić?
Czym jest profil zaufany?
Profil zaufany to swego rodzaju podpis elektroniczny, który potwierdza naszą tożsamość w sieci. W ten sposób daje nam dostęp do e-administracji i pozwala załatwić pewne urzędowe sprawy bez wychodzenia z domu.
Usługa powstała w 2011 roku i przez kolejne 5 lat korzystali z niej głównie urzędnicy (ok. 400 tysięcy osób). W 2018 roku z profilu korzystało 1,3 miliona Polaków, a aktualnie jest już ponad 9 milionów użytkowników.
Jak go założyć?
Aktualnie istnieją trzy sposoby na założenie profilu zaufanego:
- za pośrednictwem bankowości elektronicznej – należy złożyć wniosek przez swoje konto w banku, jeśli oferuje on taką możliwość. Z tej opcji mogą skorzystać klienci m.in. PKO BP, Pekao, Santandera, mBanku, ING, Alior Banku. Złożenie wniosku można potwierdzić przez całą dobę, siedem dni w tygodniu – operacja jest bezpłatna i zajmuje zaledwie kilka minut;
- poprzez złożenie wniosku przez internet (na stronie pz.gov.pl) i potwierdzenie go w jednym z wyznaczonych w tym celu punktów;
- przez tzw. szybką ścieżkę – w praktyce oznacza to złożenie wniosku przez internet, następnie potwierdzenie danych na spotkaniu online z urzędnikiem. W tym wypadku jednak profil zakładany jest tymczasowo – na okres 3 miesięcy.
Profil zaufany jest ważny 3 lata, po których upływie można go bez problemu przedłużyć.
Dlaczego warto mieć profil zaufany?
Coraz więcej usług urzędowych pojawia się w ramach e-administracji, co oznacza, że petenci mogą załatwić wiele spraw bez konieczności odwiedzania urzędów i stania w kolejkach. Aby jednak skorzystać z tej możliwości, potrzebny jest właśnie elektroniczny podpis uwierzytelniający w postaci profilu zaufanego. Dzięki niemu można skorzystać z usług na takich portalach rządowych jak:
- Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP), gdzie można m.in. złożyć wniosek o nowy dowód osobisty czy zgłosić urodzenie dziecka;
- Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS), gdzie można m.in. sprawdzić swoje ubezpieczenie, stan konta w ZUS czy zwolnienia lekarskie, a także umówić się na spotkanie w wybranej placówce;
- Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej (CEIDG), gdzie można m.in. zarejestrować działalność gospodarczą, wznowić ją lub zawiesić.
Profil zaufany przyda się także w serwisie obywatel.gov.pl, gdzie sprawdzisz:
- stan swoich punktów karnych,
- ważność dowodu osobistego,
- dane w bazie numerów PESEL,
- dane w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP).
Rząd zapowiada, że z czasem usług w ramach e-administracji będzie tylko więcej. Można więc założyć, że profil zaufany będzie coraz bardziej potrzebny i przydatny. To zdecydowana oszczędność czasu i wygoda, którą doceni każdy, kto kiedykolwiek musiał czekać w urzędowej kolejce.
zdj. główne: Christin Hume/unsplash.com
Napisz komentarz
Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są *