Potrzeba coraz większej siły roboczej

Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Ostatnie analizy rynku pracy polskiego think tanku, Instytutu Debaty Eksperckiej i Analiz, nie pozostawiają złudzeń: Polsce brakować będzie rąk do pracy. Chociaż konflikt zbrojny za naszą wschodnią granicą znacznie zmienił bilans migracji, to jednak nie wpłynął on na większość sektorów, w których brakuje specjalistów. 

W Polsce będzie brakowało rąk do pracy

Wnioski płynące z analizy Instytutu Debaty Eksperckiej i Analiz z końca listopada 2022 roku nie mogą być optymistyczne. W Polsce już teraz brakuje rąk do pracy w zawodach niewymagających wyższego wykształcenia, ale specjalistycznych umiejętności. Dotyczy to między innymi operowania maszynami budowlanymi, transportu, prac budowlano-remontowych, produkcyjnych i nie tylko. Wojna na Ukrainie sprawiła, że do Polski trafiło bardzo wiele migrantów wojennych, jednak w przeważającej większości są to kobiety, osoby małoletnie, a także osoby niezdolne do pracy.

Według szacunków Instytutu w celu zlikwidowania deficytu zapotrzebowania w kolejnych latach rok do roku w Polsce musi obowiązywać dodatni bilans migracyjny na poziomie nawet 150 tysięcy osób. Poprzeczka rynku pracy jest więc niezwykle wysoko, co może być bardzo kłopotliwe, biorąc pod uwagę mieszane nastroje społeczeństwa w tym zakresie.

Problemy polskiego rynku pracy i demografia

W 2018 roku udział migrantów w polskim rynku pracy wynosił już 5%. Nie jest to wynik imponujący w bezpośrednim porównaniu do gospodarek zachodnich. Jednak na uwagę zwraca fakt tempo uzależniania się do zagranicznych zasobów ludzkich, które – według najnowszych przewidywań – ma stale rosnąć. Jedną z recept, przynajmniej na poziomie oficjalnych komunikatów, miały być zmiany w polityce społecznej i rodzinnej, skutkujące między innymi programami takimi, jak znane 500+. Wiadomo już jednak, że zmiany te nie wpłynęły na demografię w taki sposób, aby móc jednoznacznie uznawać ich udział za relewantny dla tego zjawiska.

Zdj. główne: Clem Onojeghuo/unsplash.com

Elżbieta Jankowska
Elżbieta Jankowska ukończyła studia z zakresu prawa na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie zdobyła solidne podstawy teoretyczne, a następnie ukończyła studia podyplomowe z zakresu finansów na SGH.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Jak zrozumieć potrzeby klientów dzięki nowoczesnym metodom analizy danych
Jak zrozumieć potrzeby klientów dzięki nowoczesnym metodom analizy danych
Ulepsz swoją strategię biznesową, wykorzystując innowacyjne rozwiązania analizy danych do zrozumienia preferencji i oczekiwań konsumentów. Odkryj, jak nowoczesne narzędzia mogą przyczynić się do lepszego rozpoznania rynku i budowania trwałych relacji z klientami.
Jak skuteczne zarządzanie rachunkowością wpływa na rozwój Twojego biznesu
Jak skuteczne zarządzanie rachunkowością wpływa na rozwój Twojego biznesu
Poznaj zasady efektywnego zarządzania rachunkowością i dowiedz się, w jaki sposób może to przyczynić się do rosnącej efektywności Twojej firmy.
Promocja firmy w internecie – dlaczego warto to robić?
Promocja firmy w internecie – dlaczego warto to robić?
W dzisiejszym dynamicznym świecie, w którym nowoczesne technologie i internet odgrywają kluczową rolę, promocja firmy w internecie stała się niezbędnym elementem strategii marketingowych.